Tak tahle výprava byla dlouho očekávaná. Stala se také první cyklovýpravou v naší oddílové historii. Lákal nás příběh koněspřežky, kterou začal stavět František Antonín Gerstner v 19. století. Po dokončení v roce 1832 se stala první mezinárodní železnicí na světě, a svými 128,7 km propojila Budějovice s rakouským Lincem. V Českých Budějovicích, po cestě k hranicím i v Rakousku stojí do dnešní doby na některých místech stavby z této železnice, nebo jejich zbytky. Strážní domky, můstky a propustě, zbytky mostních pilířů, zářezy dráhy do krajiny. Celý týden před blížícím se víkendem byla předpověď počasí dost nepříznivá. Celou sobotu mělo pršet s teplotami max. 10°C. Pro 30ti kilometrový výlet na kole nic moc i přes to, že ranger je nepromokavý … :). Předpověď jsme neustále sledovali, vyhodnocovali, modlili se, počasí se vyvíjelo. Nakonec jsme se rozhodli, že to zvládneme a případnou nepřízeň se pokusíme v dobré náladě překonat. V pátek 4. října 2019 jsme naložili 19 kol do vlaku, který měl namířeno na jih. V Bujanově jsme měli domluvený s panem starostou nocleh na obecním úřadě a ještě před spaním měl pro nás Kryštof připravené hry „Vrah ve tmě“ a „Mlaskací upír“ :). Ráno jsme zabalili, posnídali koláče (Bujanovu se totiž v době koněspřežky říkalo koláčová stanice, cestující si zde při přepřahání koní dávali koláče) a šli se podívat do malého muzea koněspřežky v zachovalém strážním domku u přepřahací stanice. Před 11 hodinou jsme už byli v sedlech našich kol a uháněli polními cestami. Po malém zabloudění u Trojan jsme objevili zbytek mostu z koněspřežky. Tam nám zapršelo, že jsme i pláštěnky vytáhli, ale za čtvrt hodiny bylo po dešti a začalo na nás vykukovat dokonce sluníčko. Po poledni jsme dorazili na místo v blízkosti hranic u Dolního Dvořiště, kde se vysoko nad nás vypínal pilíř mostu bývalé koněspřežné dráhy. Po obědě jsme vjeli do Rakouska a okolo 15 hodiny došlapali do Třešně – tak vesnici kdysi nazývali Češi cestující Koňkou, kteří v těchto místech měli polovinu cesty z Budějovic do Lince za sebou.
Na mapě ji najdete pod názvem Kerschbaum a je zde krásné muzeum koněspřežky umístěné v bývalých klenutých stájích. Prohlídku jsme absolvovali s českou průvodkyní, která je původem z Českého Krumlova a v muzeu provází. Atmosféru dokreslila hudba linoucí se z flašinetu a dobové oblečky, které jsme si mohli obléknout. Vrcholem návštěvy byla 0,5 km jízda věrnou replikou vozu Hannibal, taženého koněm. Po 17 hodině jsme osedlali naše kovové oře – kola a dojeli posledních 8 km zpátky do Čech na vlakové nádraží v Horním Dvořišti.
Na fotky se můžete podívat ZDE:
Muzeum v Kerschbaumu: www.pferdeeisenbahn.at